top of page

למה יש לי ריח רע מהפה?

סובלים מריח רע מהפה? פה יבש? יתכן שזה קשור לתרופות שלכם...

ככל שאנו מתבגרים אנו צורכים יותר תרופות , ממילא הסיכון לתופעות לוואי עולה גם כן.

אחת התופעות המטרידות והשכיחות היא יובש בפה ובהחלט ניתן לייחס אותה לתרופות במיוחד בגיל המבוגר.

יובש בפה כולל תת תפקוד של בלוטת הרוק ותחושה של פה יבש

מחקרים הראו שהירידה בייצור של רוק הינה קורלטיבית למספר התרופות שאדם נוטל זאת אומרת ככל שאדם לוקח יותר תרופות כך הסיכוי ליובש בפה יגדל.

הבעיה בפועל היא אפילו חמורה יותר היות שמלבד אי הנוחות מעצם תחושת היובש ייצור מופחת של רוק הוא כשלעצמו מסוכן ועלול להוביל לפטרת בפה , ריח רע מהפה , עששת , הפרעה בחוש הטעם ולעיתים אף רגישות גבוהה לכאב

תיתכן גם השפעה על יכולת הלעיסה והבליעה ובמקרה של חולים מבוגרים יותר תיתכן גם בעקיפין תת תזונה בעקבות הקושי בלעיסה ובבליעה.

ישנן תרופות רבות הגורמות לתופעות לוואי של יובש בפה במנגנונים שונים בין היתר באמצעות ווזוקונסטריקציה (כיווץ כלי דם)בבלוטות הרוק , שינויים במאזן נוזלים-מלחים , שינויים בהרכב הרוק ושינויים ברמת נוירוטרנסמיטרים כמו אצטילכולין.

מחקר שפורסם לאחרונה וסיכם תוצאות של 22 מחקרים שונים חשף מספר קבוצות תרופות הגורמות לתת תפקוד של בלוטת הרוק ויובש בפה בינהם תרופות הפועלות במערכת השתן , מערכת העצבים , מערכת הנשימה תרופות נוספות הגורמות ליובש בפה הם אנטיהיסטמינים , תרופות לשינה (סדטיביים), תרופות ללחץ דם , אנטידיכאוניים, אנטיפסיכוטיים, ואנטיכולינרגיים.

פקטורים נוספים כמו מינון , משך טיפול הפורמולציה והספיציפיות לרצפטורים מסויימים אף הם יכטיבו את מידת הסיכון ומידת היובש.

החדשות הטובות הן שבמרבית המקרים אפשר למצוא תחליפים שיפעלו היטב ברמת המחלה ולא יגרמו ליובש בפה.

כמו תמיד גם כאן המסקנה היא שיש לשקול סיכון אל מול תועלת , לנטר באופן תקופתי ולא לשכוח שהרבה פעמים גם כשאין ברירה יש חלופות.

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page