top of page

?!אומגה 3 ותוספי תזונה בריא או לא

אומגה 3 נמכרת לרוב ונתפסת כתכשיר יעיל. בין היתר ישנן טענות לפיהן אומגה 3 משפרת זיכרון ואפילו יעילה נגד בדמנציה. ישנן הנחות לפיהן התכשיר יעיל למניעת מחלות לב ועוד כהנה וכהנה טענות רבות המדברות על תוצרות הקורצות לכולנו. אך כאשר בודקים לעומק אודות התכשיר, נראה כי התוצאות המחקריות מעוררות ספק ושנויות במחלוקת.

לדוגמא, בניתוח תוצאות של שלושה מחקרים שבדקו את האפקט של אומגה 3 על הקוגניציה וההשלכות בדמנציה, לא נמצא אפקט חיובי לאחר שישה עד ארבעים חודשים בהם נטלו הנבדקים את התכשיר. במחקר מבוקר נוסף, נראה היה שאין כל יעילות לתכשיר בחולים עם אלצהיימר קל עד בינוני.

באשר לשימושים אחרים, מעניין לראות שישנן לא מעט ספקות והגבלות סביב צריכת התכשיר ממערכות בריאות וגופי רגולציה שונים.

למשל ע"פ איגוד הקרדיולוגים האמריקאי, יש להעדיף צריכה של דגים עתירי שומן (לדוגמא סלומון) על פני צריכת אומגה 3. אפילו בחולים בהם רמות הטריגילצרידים גבוהות, יש לשקול היטב את צריכת התכשיר. בנוסף, יש לציין כי התכשיר המומלץ במקרים בהם יש טריגליצרידים גבוהים מאד הוא לא התכשיר הנרכש בבתי טבע וכדומה, אלא מדובר בתכשיר אחר לגמרי בו הריכוזים של הרכיב הפעיל ככל הנראה אינם זהים כלל לתרכובות הנמכרות ללא מרשם.

בהקשר זה, ראוי גם לציין כי לרוב תכשירי האומגה 3 נמכרים כתוספי תזונה ללא מרשם, ולכן אינם בפיקוח, וכל אחד מהם עשוי להכיל כמויות שונות,(אם בכלל) של הרכיב הפעיל.בנוסף יש לזכור כי אומגה 3 איננו תכשיר נטול תופעות לוואי, והוא בהחלט עשוי לגרום לתופעות שונות החל מתופעות לוואי עוריות, עייפות, ובעיקר תופעות לוואי גסטרואינטסטינליות שעשויות להתבטא בין היתר בשלשולים, עצירויות, כאבי בטן ועוד.

במקרים נדירים יותר אף ייתכנו תופעות לוואי קשות וחמורות יותר.

נקודה נוספת שיש לשים לב אליה היא החשש, כי חלק מתכשירי האומגה שלוש עשויים להאריך את זמן הדימום, ולכן יש לנקוט משנה זהירות ולהיות ערניים במיוחד בחולים הסובלים מהפרעות קרישה שונות כמו גם בחולים הנוטלים תרופות מדללות דם ונוגדי קרישה כדוגמאת קומדין, אספירין , פלביקס ועוד. בהקשר זה, ראוי לציין כי ישנן תרופות שאמנם אינן מדללות דם באופן ישיר, כמו תרופות נוגדות דיכאון מסוימות, או משככי כאב מסוימים, שלמרות שאין עיקר פעילותן דילול דם, גם להן אפקט מדלל דם, ולכן גם שם מומלץ להיזהר משילוב של תרופות אחרות או תוספים עם פוטנציאל דומה כדוגמת אומגה 3.

כמובן שההחלטה אם נכון או לא נכון ליטול אומגה שלוש נגזרת מפרמטרים רבים החל ברקע של החולה, הסיבה לנטילת התכשיר ,הגיל, תרופות נלוות ,מחלות נלוות ,סוג התכשיר הנצרך ועוד.

ולכן, ראוי להיוועץ עם מומחה לתרופות לפני שמתחילים ליטול תרופות או תוספים, אפילו אם אינם דורשים מרשם, בפרט כאשר יש מצב של שילוב מספר תרופות במקביל.

ד"ר חמדה חן

 


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page